ForsideForskningForskningsgrupper

Forskningsgruppe

Industrielt design & designdrevet innovation

Design som en måde at løse komplekse strategiske udfordringer på. Hvordan design kan være med til at udforme strategier i store organisationer og hjælpe dem til at forny sig selv, implementere digitale teknologier eller blive mere bæredygtige.

Forskningsgruppe

Industrielt design & designdrevet innovation

Design som en måde at løse komplekse strategiske udfordringer på. Hvordan design kan være med til at udforme strategier i store organisationer og hjælpe dem til at forny sig selv, implementere digitale teknologier eller blive mere bæredygtige.

Forskning 

Forskningsområder

I det designdrevne innovationslab (DDI) arbejdes der med design, som en
måde at imødegå komplekse strategiske udfordringer. For eksempel undersøges der, hvordan fremtrædende designeksperter kan
forme store organisationers strategi ved at skabe produktdesign, der inspirerer virksomheden til at forny sig selv, implementere digitale
teknologier eller blive mere bæredygtige.

Forskningens anvendelse 

I mange organisationer bruger man kun design til at formgive og style produkter, fordi man ikke ved nok om, hvordan man bruger design på et
mere strategisk niveau. Der er fremragende eksempler på designteams, der har skabt design, som har løst komplekse problemer eller hjulpet virksomheder gennem alvorlige strategiske udfordringer.

Der er dog ikke nok viden om:

  • hvordan de arbejder og tænker,
  • hvilke metoder og tilgange de benytter sig af.
  • hvordan de bedst bliver støttet af organisationen.

Dette undersøges derfor nærmere i DDI Lab.

Uddannelse 

Studierelateret aktivitet 

Forskningsgruppens undervisningsopgaver er centreret omkring civilingeniøruddannelsen Arkitektur & Design med speciale i Industrielt Design. Herudover underviser vi også i interaktionsdesign og specialer i entrepreneurial engineering.

Du skal acceptere følgende cookiekategorier for at kunne se indholdet: Marketing

Samarbejde 

Forskningens målgruppe

  • Forskningen er særlig interessant for innovationschefer i store organisationer, der står overfor flertydige strategiske udfordringer, fx at finde veje ind til nye markeder, hvor man ikke kender reglerne eller at finde måder at skille sig ud på, når konkurrerende virksomheder vinder frem.
  • Det kan også være små og mellemstore virksomheder, som
    leder efter måder at konkurrere mod nye produkter eller services, der passer bedre til markedet - eller som kæmper finde den rette måde at arbejde med digitalisering eller bæredygtighed.

Eksterne partnere 

Vi har tidligere arbejdet sammen med virksomheder som bl.a.: LEGO, B&O, DALI, Alfa Laval, TC Electronics, Red Cross, Daimler, Unilever osv.

Nøgleprojekter

Designed to last

Målet med dette projekt er at give små og mellemstore virksomheder indsigt i, hvad det vil betyde for virksomhederne at forlænge deres produkters levetid. Projektet er støttet af SparNord Fonden.

Expert Creators

I dette projekt så vi nærmere på top 5% af designerne hos LEGO. Det er de designere, der arbejder med strategiske udfordringer, og som har skabt store succeser. Resultatet er nye tilgange og metoder til at anvende design strategisk.

Design DNA

I dette projekt så vi nærmere på skelsættende design, der har fornyet virksomheder, fx B&Os A9 og den redesignede Mini Cooper. Resultatet er teorier og metoder til at skabe produkters DNA samtidig med, at man holder fast i både traditioner og nytænkning.

Kontakt

oplysninger
Forskningsgruppeleder
Lektor Louise Møller Haase,
+45 9940 7129
louise@create.aau.dk

Læs om flere forskningsgrupper

På fakultetet har vi mere end 30 forskningsgrupper og -sektioner med internationalt anerkendte forskere, som arbejder inden for områderne: planlægning, digitalisering, autonome systemer, kommunikation og human touch.

Læs mere her