Antennas, propagation and millimetre-wave system

Sektionens forskning i trådløs kommunikation kan inddeles i tre områder: Design af kredsløb til at behandle signaler, design af antenner til at transmittere signaler samt studier af, hvordan signaler forandrer sig i miljøet omkring radioen.

Antennas, propagation and millimetre-wave system

APMS implementerer elektroniske kredsløb til at transmittere og rekonstruere signaler. Sektionen forsker desuden i, hvordan antenner i kompakte enheder klarer sig ved realistisk brug. APMS karakteriserer og modellerer, hvordan radiobølger formerer sig i forskellige scenarier indendørs og udendørs.

Forskningsanvendelse

Eksempler:

• Sensorteknologi på vindmøllevinger kan være med til at nedbringe prisen på vindenergi.
  • Antennesystemer til kompakte satellitter muliggør global satellitkommunikation.
  • Krav til mobiltelefoner og test af 5G og efterfølgende systemer.
  • Undersøgelse af elektromagnetisk stråling for brandmænd.
thumbnail

Antennas, Propagation and Millimetre Wave Systems at AAU

Antennas, Propagation and Millimetre Wave Systems at AAU

APMS arbejder tæt sammen med førende virksomheder og universiteter
inden for trådløs kommunikation, herunder 5G og satellitkommunikation

Nordisk Ministerråd, Energistyrelsen, Forsvaret, Commission for communications regulation, Irland, European Cooperation in Science and
Technology (COST), Sony Mobile, Intel Mobile, Keysight/Agilent, LM
Wind Power, Huawei, Gomspace, NTT DoCoMo, Telenor, Bang & Olufsen,
Motorola, WiSpry / AAC Technologies, Schmid & Partner Engineering AG,
Pridana, Volvo Cars, Vestas, Aalborg Universitetshospital, Beihang University, BUPT, Lund University, Oulu University, UESTC, Chinese academy of science.

Projekter

Irotor

Projektet arbejder med en ny trådløs sensorteknologi på vindmøllevinger, som gør det muligt at designe lange letvægtsvinger, der kan være med til at nedbringe prisen på vindenergi.

Range

Projektet omhandler en innovativ løsning, der gør det muligt at skabe de nødvendige systemer (herunder hardware og antenneteknologier), der skal bruges til 5. generation af mobile terminaler.

Sektionsleder
Gert Frølund Pedersen, Professor