Forside

Energiøer rammer Institut for Planlægning

Lagt online: 07.07.2022

Det Energiteknologiske Udviklings- og Demonstrationsprogram (EUPD) har givet deres tilsagn om støtte til at undersøge, hvordan energiøer passer ind i fremtidens energisystem i projektet Offshore Energy Hub (OEH) ved Institut for Planlægning. Instituttet skal bl.a. afdække markedsintegrationen og størrelsen for energiøer, samt hvordan de skal udformes. Det er nemlig ikke undersøgt til bunds, om der skal være brintproduktion ved de større mængder vindmøllestrøm, om der skal laves syntesiske brændsler offshore, eller om det er bedre at transportere strømmen til land og der etablere power2X til electrofuel production. Projektet starter i år og varer til 2026.

Energiøer rammer Institut for Planlægning

Lagt online: 07.07.2022

Af kommunikationsmedarbejder Trine Dalsgaard Rasmussen, Institut for Planlægning

Opbygningen af to af verdens første energihubs

”Beslutningen om at bygge verdens to første energiøer (hubs) er en af hjørnestenene i Danmarks ambition om at nå sine klimamål og starte en ny æra for dansk grøn teknologieksport. Med en samlet pris på 210 milliarder kroner vil energiøerne skabe betydelige forretningsmuligheder for danske og internationale virksomheder.”

Men hvad betyder energihubs – eller energiøer egentlig, og hvad er deres funktion – og potentielle rolle i den grønne omstilling? Energiøer skal forstås som en slags grønne kraftværker ude på havet, der skal hjælpe til med at udfase fossile brændstoffer ikke kun i Danmark men også i Europa. Og for at det kan lykkedes, da skal der forskellige løsningsmodeller til – heriblandt Power-to-X (PtX), som er et af Projektet Offshore Energy Hub (OEH) fokuspunkter:

a) Redskaber og kontrolløsninger til stabil og robust drift af energiøerne,

b) Kost-effektiv design af windkraftværker, og

c) Offshore hub optimeret Power-to-X (PtX).

Løsningerne skal blandt andet være med til at skabe en stabil drift og afværge produkt- og systemnedbrud på øerne.

PtX er en løsning ift. energisystemer som kan – ganske forenklet: producere brændsel til transport, vedvarende energi og fjernvarme. Det er en måde, hvorved bl.a. overskudsvarme fra forskellige processer bliver genanvendt og omdanner grøn el til andre former for energi – mest kendt er måske brint, men det kan også konverteres til metanol og kerosin. Og det er denne proces, som medvirker til at mindske brugen af fossile energikilder i bl.a. transportsektoren og industrien. OEH vil desuden bidrage til at levere rammerne for et stor-skala udviklings- og demonstrationscenter på Bornholm og:

”Projektet skaber både direkte og indirekte værdi. Først og fremmest vil de løsninger som udvikles i projektet reducere kapitalomkostningerne ved den første energiø på 10GW med 20 milliarder kroner. Samtidig, og nok så vigtigt, så vil projektet muliggøre en fremtidssikret ekspansion af energiøerne. Samlet set åbner det op for enorme globale markedsmuligheder for de teknologier som udvikles af danske virksomheder I projektet. Alt sammen gennem løsninger som understøtter stabil og robust drift samt øget profitabilitet af energiøerne.”

Med i projektet er Brian Vad Mathiesen og Frede Blåbjerg fra to institutter ved Aalborg Universitet. Det ledes hos Jacob Østergaard hos DTU Vind og Energisystemer og har desuden deltagelse fra PowerlabDK, , Siemens-Gamesa Renewable Energy, Green Hydrogen Systems, SuperGrid Institute, Cenergy Holdings, Energy Cluster Denmark, Energinet og Ørsted.