Artikel

Sebastian sørger for, at spillene spiller

Sebastian Alberdi er ansat som kvalitetssikrer hos det københavnske spilstudie Flashbulb Games. Med et bredt kendskab til alle aspekter af at skabe og udvikle spil, sørger han for, at bugs, glitches og andre problemer bliver ryddet af vejen, inden spillet kommer ud til gamere over hele verden

Artikel

Sebastian sørger for, at spillene spiller

Sebastian Alberdi er ansat som kvalitetssikrer hos det københavnske spilstudie Flashbulb Games. Med et bredt kendskab til alle aspekter af at skabe og udvikle spil, sørger han for, at bugs, glitches og andre problemer bliver ryddet af vejen, inden spillet kommer ud til gamere over hele verden

- Det er en lille drøm for mig at arbejde her. Jeg er meget glad for det, siger Sebastian Alberdi.

Han er ansat som spiltester og kvalitetssikrer hos det københavnske spilstudie Flashbulb Games, der producerer computerspil til PC og konsoller til hele verden. Med kun ganske få ansatte betyder det, at han bl.a. har travlt med at sørge for, at grafikken ikke halter, at alle spilfunktionerne fungerer og at spillene kan afvikles glidende og let, uanset hvor i verden man befinder sig.

- Det er et lille firma, så jeg er i virkeligheden en masse ting, forklarer han.

Ud over at teste spil, arbejder han med community management (kommunikation med spillere, der spiller Lightbulb Games’ spil ude i verden) og sørger i en snæver vending også for at tekniske oversættelser i spillet er korrekte.

Styr på det uforudsigelige

Flashbulb Games udgav for kort tid siden deres andet spil; Rubber Bandits, som Sebastian Alberdi betegner som et ”lege-spil”. Et spil, der er henvendt til børn og unge, der kan boltre sig i en åben tegneserieverden fuld af udfordringer og konkurrencer.

- Fordi det er et spil, hvor man kan mange ting som spiller, betyder det, at gamerne ikke altid opfører sig som man forventer. Det gør at teknikken bagved er kompliceret. Det er derfor, jeg er her, forklarer Sebastian Alberdi.

Tværfaglig indsigt

Sebastians arbejde består i at tjekke, at alt i spillet fungerer som det skal – uanset hvordan man opfører sig som spiller. Det kræver et godt kendskab til mange former for teknologi, for selv om Sebastian Alberdi hverken er grafiker, spildesigner eller programmør, skal han hurtigt kunne gennemskue, hvor en fejl opstår, og kommunikere det videre på en korrekt måde til de rigtige mennesker, så fejlen kan blive rettet. Den viden har han fået med sig fra uddannelsen i medialogi fra Aalborg Universitet.

- I et job som mit, er der ofte nye ting, jeg skal sætte mig ind i ret hurtigt. Sammen med den specifikke tekniske viden, jeg har med mig, betyder den brede viden, jeg har fået på uddannelsen, at jeg kan tale med og forstå kollegaer med meget forskellige tekniske baggrunde. Medialogi har virkelig gjort mig i stand til at kunne arbejde på tværs af faggrupperne.