ForsideUddannelseKandidater fra TECH

Artikel

Louise Gram Hildebrandt kobler brugervenlighed og forretningsmål

Som UX-konsulent hos IMPACT bidrager Louise Gram Hildebrandt til, at virksomhedens løsninger er så nemme at bruge som muligt og samtidigt opfylder de forrretningsmæssige mål.

Louise Gram Hildebrandt, kandidat fra Interaktionsdesign på Institut for Datalogi, Aalborg Universitet, arbejder som UX-konsulent i IMPACT, en konsulentvirksomhed, der udvikler og drifter e-commerce-løsninger. Hun mener, at uddannelsen har givet hende en meget praktisk orienteret tilgang til sine opgaver:

- Jeg har gennem min uddannelse fået en række meget konkrete metoder og værktøjer, som jeg har kunnet anvende direkte i mit arbejde. Det handler om, hvordan vi får brugeren igennem en rejse på den mest brugervenlige måde, samtidig med at vi fokuserer på forretningen. Louises arbejde består i at afklare de funktionelle krav til løsningerne gennem interviews med brugerne og andre stakeholders, lave kvalitative analysere og få resultaterne kommunikeret ind i IMPACTs udviklingsafdeling. Efterfølgende er hun involveret i tests hos kunderne.

- Min fornemste opgave er at lytte til brugerne, tegne skitser og skrive user stories og efterfølgende sparre med udviklerne om den optimale løsning. For mig handler det meget om funktionaliteterne i løsningen og om at få bygget noget, der giver mening for brugerne. I sidste ende er det også det, der er med til at opfylde de forretningsmæssige mål, som jo er succeskriteriet inden for e-commerce, siger Louise.

Kommunikation og samarbejde 

Kommunikation og samarbejde er således en vigtig del af arbejdet og noget, der fra virksomheden også er meget fokus på, når der skal ansættes nye medarbejdere, fortæller Christine Dencker Kjærgaard, Director, Experience, hos IMPACT:

Louise havde energi og lyst til at blive konsulent. Der er stor forskel på at være UX-konsulent internt i en produktvirksomhed og i en konsulentvirksomhed som vores, hvilket er noget jeg altid taler med nye kandidater om. Vores arbejde handler i høj grad om at kommunikere og samarbejde med kunder, og det kunne jeg mærke, at Louise ville være god til.

Hun understreger, at som UX-konsulent har Louise en vigtig og
afgørende rolle i at bidrage til, at virksomheden designer og udvikler digitale produkter med den rigtige oplevelse i forhold til
målgruppen.

Louise er som UX-konsulent helt central i vores projektteam og overfor kunden, og den gode og grundlæggende UX-værktøjskasse, som hun havde med sig fra uddannelsen, gjorde, at det har været forholdsvist nemt for hende at arbejde sig ind i IMPACTs UX-proces

Christine Dencker Kjærgaard, Director, Experience, hos IMPACT

Aalborg-ånd 

Ud over nogle konkrete færdigheder, har uddannelsen ifølge Louise givet hende en bestemt tilgang til arbejdet:

- Det kan måske lyde lidt kunstigt, men der er faktisk en særlig ånd på Aalborg Universitet, der betyder, at man virkelig lærer at arbejde i grupper og derigennem også lærer meget om sig selv og den rolle, man kan udfylde i et team.
Hun har ikke et øjeblik været i tvivl, om hun er landet det rigtige sted:

- Jeg er på en rigtig god arbejdsplads og trives virkelig med at være med til at køre en udviklingsproces. Derudover kan jeg kan se en helt klart sammenhæng mellem min uddannelse i Interaktionsdesign og det, jeg arbejder med i det daglige. Så både med hensyn til uddannelse og job har valget været det helt rigtige for mig.