Ny institutleder på institut for planlægning

Institut for Planlægning kan byde velkommen til en ny institutleder pr. 1. juni 2022. Ansættelsesudvalget har valgt at udnævne Anne Merrild Hansen, som i dag er ansat som professor MSO på instituttet

Af Nelly Sander, TECH Dekansekretariat

Anne Merrild Hansen bliver ny institutleder på Institut for Planlægning (PLAN). Som professor MSO er hun allerede et kendt ansigt på instituttet, hvor hun arbejder med konsekvensvurdering, planlægning og forvaltning af storskalaindustri, nærmere bestemt indvinding af råstoffer til den grønne omstilling.

Af uddannelse er Anne Merrild Hansen civilingeniør med speciale i miljøplanlægning og ph.d. i strategisk miljøvurdering. I sin karriere har hun bl.a. arbejdet som planlægger i en kommune i Sydgrønland, været leder af ph.d.-skolen på universitetet i Grønland, Ilisimatusarfik, leder af Center for Arktisk Olie og Gas samt været Fulbright Arctic Scholar. Derigennem har hun været i tæt kontakt med kolleger og diplomater fra USA, Canada, Island, Norge, Rusland, Finland, Sverige og Danmark. I dag er hun udpeget som ekspert på polar-området for EU-Kommissionen.

TECH-dekan Henrik Pedersen glæder sig til det fremtidige samarbejde med Anne Merrild Hansen:

− Med Anne får instituttet en leder, der har en solid erfaring og indsigt i undervisning, forskning og samarbejde i mange forskellige sammenhænge. Ansættelsesudvalget var imponeret over hendes reflekterende svar under interviewet og hendes fine indsigt i instituttets forskning samt i vilkårene for en forskerkarriere. Anne vil gå i front og tage beslutninger med inddragelse af alle medarbejdergrupper, siger han.

Institutlederstillingen overtager hun efter lektor Søsser Brodersen, som har været konstitueret institutleder siden 1. august 2021.

− Jeg er meget taknemlig for, at Søsser trådte til som konstitueret institutleder. Hun har ydet en stor indsats i det forløbne år både på instituttet og i fakultetsledelsen, siger Henrik Pedersen.

Anne Merrild Hansen overtager posten 1. juni 2022.